Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Csak egy villámposzt a hazautamról: Várom Kelenföldön a martonvásári vonatot, bemondják, hogy 40 percet késik. Nincs probléma, közvetlenül utána jön a székesfehérvári. Az is 40 percet késik. Még mindig nincs gond, mert jön a Dombóvári ’05-kor. Öt perc késéssel begurul, felszállunk. Beáll Érd-felsőre, az utasok menekülnek le róla, az egyik kocsi füstöl, büdös, szólnak, hogy kigyulladt. A kalauzok odaszaladnak, 10 perc alatt megtalálták és orvosolták a hibát (nagy rutinjuk lehet benne), mentek is tovább.

Három vonatból kettő késett, a harmadik útközben füstölt. Ez szerintem szépen ábrázolja a magyar vasút helyzetét és állapotát.

Címkék: máv székesfehérvár saját vonat késés menetrend vasút panasz dombóvár észrevétel martonvásár szamély


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr981307695

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tomi324 2009.08.13. 19:49:16

A harmadik szerintem hőnfutott lett, azért kezdett füstölni, ezt ha idejében észlelik olajozással pillanatok alatt orvosolható

Jegkoko 2009.08.13. 20:07:48

Azért nem kell álltalánosítani, mert a martoni ingák és a fehérvári személyek legtöbbször flirtek.Bár a mulltkor kimaradt egy martoni, meg a fehérvári is késett, mert a flirten nem működött a wc és csak nagy nehezen lehetett elindulni.De mi a picsát csináltak a wc vel hogy nem működött?

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.08.13. 20:16:31

@Jegkoko:

Minden második martoni Flirt a csúcsidőben, iskolaidőben elvileg az összes. De cseszhetem a Flirtet, ha nem jön:)

WC-t nem ürítették ki, ezért megtelt. Kellemes egy ilyen vonaton, főleg ha fehérvárra mész, mert csak 1 WC van.

Ákibard! 2009.08.13. 20:27:48

@Tomi324:

Nem hőnfutott volt, ha hőnfutott nem közlekedhet azonnal tovább, utasokkal főleg nem. Kell hagyni hűlni majd vizsgálat után Vmax 5 km/ó honos telephelyre. (Vörös bárcával ráadásul)

Ákibard! 2009.08.13. 20:30:25

@BKV figyelő:
"az egyik kocsi füstöl, büdös, szólnak, hogy kigyulladt"

Valószínűleg egy birka (bocs) nehúzta a kéziféket a kocsin, sajnos a régi kocsikon menet közben is be lehet húzni. (Sajnos nem ilyen böszme barmokra tervezték, aki ezzel szórakoznak, és veszélyeztetik a közlekedés biztonságát...)

A büdösség és a füst is féknehézményre utal, azért tippelek a kézifékre mert azt mondod hamar elhárították.

Sajnos én is találkoztam már kézifékes kocsival, L45H kollégával fogtuk meg Kőbánya-Kispesten. Ott annyira be volt húzva, hogy menet közben nem forgott a kerék, szimplán blokkolt az a tengely.

(Csak zárójelben jegyzem meg, hogy a végén mi lettünk meggyanúsítva azzal, hogy mi húztuk be, innen tudtuk mi a gond a kocsival...)

Ákibard! 2009.08.13. 20:38:12

@BKV figyelő:
Jah, ez a kigyulladt pedig elég, áhhhh... :D Nem is mondom :-)))))))))))))

Maradjunk annyiban, hogy a füst nem feltétlenül tűz jele, jelezhet magas hőhatást is.
Jelen esetben ezzel állunk szemben, ha tűz lett volna, a híradóban láttad volna az esetet.

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.08.13. 20:40:46

@Ákibard!:

Halbi volt, hátha ez segít a hibakeresésnél valamit:)

Nem hiszem, hogy kigyulladt. Nem engedték volna tovább, nyílt lángot se láttam. Ezért írtam inkább, hogy füstölni kezdett.

Ákibard! 2009.08.13. 20:50:59

@BKV figyelő:
"Halbi volt, hátha ez segít a hibakeresésnél valamit:)"

Akkor még az is bejön, hogy nem oldott fel a fék. Halbik szokták csinálni főleg az 1-esen, amikor 130-ról fékez le, egy rövid szakaszra majd már gyorsít is. Fizikailag nincs ideje a féknek feloldania. Megesik az ilyen, felforrósodik a féktuskó, majd lehűl. Szaga van rendesen az tény.

"Ezért írtam inkább, hogy füstölni kezdett. "

Lsd: "Három vonatból kettő késett, a harmadik kigyulladt. " :-))))

Adani 2009.08.13. 21:29:44

Mit jelent a hőnfutás. Láttam erről egy nevelő célzatú filmet, h hőnfutott volt az egyik őrhelyen nem vették észre emiatt nem lehetett javítani azt a kocsit ki kellett sorozni és emiatt nem kapták meg a megrendelt traktort a gazdák.

Mitől lehet hőnfutott? Szorul a fék? Milyen veszélyekkel jár egy hőnfutott kocsi?

Ákibard! 2009.08.13. 21:59:34

@Adani:
A hőnfutás egy olyan jelenség amikor a kerék vagy a kerékpár egy akatrésze (Csapágytok, csapágy, kerékcsapok, fékszerkezeti elemek) rendellenesen, üzemi hőmérséklet fölé felmelegednek.

Okozhatja kenés hiánya (mozgó alkatrészek közötti kenés elmaradása, hiánya miatt megnövekvő súrlódás), féknehézmény (fék nem old fel, felmelegszik a fékszerkezet, abroncs) stb stb.

Hőnfutás esetén pl. a csapágytok felforrósofik, és ha nem veszik észre időben akár meg is gyulladhat, bár ez szerencsére ritka eset. Deformálódhat a fékszerkezet, a kerékpár, szoruló fék miatt blokkolt kerék esetén laposodhat (és laposodik is) a kerék, és fokozott a siklásveszély is. (Gördülés elmarad, vagy nehézkes, váltószívben kiugrik például.)
Egy blokkolt vagy hőnfutott kerékpár könnyen rongálhatja a pályát is síntöréseket előidézve (Megintcsak a kördülés elmaradása, helyette egy stabil álló fémtömeg.)

Kellő vonatmegfigyeléssel időben kiszűrhető hisz fényjelenségekkel is jár, ha időben észreveszik, akár az is elegendő, ha megvárják amíg a csapágytok lehűl, majd megkenik. Súlyos esetben a kerékpár kuka, a balesetről nem is beszélve).
Emellett vannak vonali AFJ-k (Automata hőnfutásjelző) amik vonali szakaszokon vannak telepítve a két sínszál külső és belső oldalára, ezek automatikusan figyelik a felettük elhaladó tengelyek hőmérsékletét, és a beállított alapáérték felett riasztanak a következő állomásra (vagy a visszajelentő pontra) ahol intézkednek a kocsi megvizsgálásáról, javításáról.
Ilyen Automata Hőnfutásjelző van telepítve pl. Tatabánya előtt Szár felől közelítve, vagy Pl. Ceglédbercel előtt is.
A tatabányait lefotóztam, de 140-nel mozgó vonatból meglehetősen szar fotó lett, aki nem tudja mi az érdekes rajta, csak egy fehér bódét lát :D Majd egyszer kimegyek és körbefotózom.

scooby doo 2009.08.13. 23:17:04

@BKV figyelő: Figyelő! Egyszerű. Szokj le a MÁV-ról, és járj busszal. Látod, ha siet az ember, sokszor még akkor is előbb beér busszal. Jó, tény, hogy néha érdekesen jár, de nálad, a központban csak találsz egyet ami hamar megy.
Én a napokban akartam menni a 10:43-kor induló fehérvárival. 20 perc késéssel indult, de nem szóltak, hogy aki esetleg Érdre vagy Bp-n belülre akarna menni, az szálljon át, ez késik. Nem, 10 perccel később indult el, mint az.

Ákibard! 2009.08.14. 04:25:47

@scooby doo:
"Szokj le a MÁV-ról, és járj busszal."
Én egyszer mentem busszal, sztrájkkor.
Megvettem ugyanúgy az 1020 ft-os jegyet, a 60 fős buszra már a népligetben felszállt 70 ember, csomagtartó fullon, a buszra is vittünk fel csomagokat.
Még is mondtam, hm, elindítottak 3 buszt a sztrájk alkalmával, milyen rendesek. A Kosztolányiig tartott az "öröm" mert ott az egyik busz lerobbat, a középső, az első már elment, mi voltunk mögötte, így hozzánk próbált még 70 ember felszállni, kevés sikerrel. Vagy 30-nak sikerült, de olyanok lettünk mint a marhaszállító. Még a hátsó ajtóra is 2 ember volt felpréselve. Egy nőnek próbáltam átadni a helyet, de fizikailag képtelenség volt kimoccnni a helyemről. (Lábtér max 25 ceni én meg 198 magas).
Leérésre 1:30-ra számoltam, de telik az idő csak nem vagyunk ott csak enm vagyunk ott... Végül 2:20 volta leérés pedig gyorsan és szinte megállás nélkül mentünk végig az autópályán és Pesten is.

Úgyhogy köszönöm, de a volán lobbisták elmennek a búsba.
2:20 még a 25 percet késő személyvonatnál is lassabban ért le.
Ott viszont legalább van WC, még ha oylan amilyen akkor is, van lábtér fel tudok állni, lehet ablakot nyitni, és nem 8 ember liheg még a nyakamban. Ugyanannyiért.

humorpalanta 2009.08.14. 10:09:44

Múltkor volt egy jó kis kalandom, amiben aztán részt vett a MÁV és a Volán is. Miskolcról indultunk este a Rákóczival. Az volt az a nap, amelyen az a nagy vihar volt, és Gödöllőnél leszakadt a felső. A vonattal alig mentünk 30 percet, már meg is állítottak minket. Kb. 10 perc múlva beért minket a gyors. Ott álltunk egymás mellett. Vörös jelző mindkettőnknek. Aztán jött egy tehervonat, azt simán szabad jelzéssel elküldte mellettünk. Kb. 20 perc múlva indultunk is. Nagy nehezen bevergődtünk Hatvanba. Mellénk bejárt a gyors. A kalauzhölgy-aki nagyon normális volt-végigjárta a vonatot, és minden fülkénél elmondta, hogy leszakadt Gödöllőnél, és hogy innen vonatpótlóbusszal kell mennünk. Ott vár minket az állomás előtt. Odamentünk, fel is szálltunk. Kiderült, hogy a busz csak Gödöllőig visz be bennünket, mert csak odáig rendelte meg a MÁV. Onnan pedig lehet menni HÉV-vel. A sofőr megbeszélte a felettesével, hogy ha kifizetjük a Gödöllő-Bp utat, akkor bevisz minket a Keletiig. Jól tettük, mert le is késtük volna azt a HÉV-et, ami 23:55-kor indult Gödöllőről, és a MÁV azzal szándékoztatott volna továbbutaztatni minket. Mondjuk az az új Kravtex Credo szóló busz, amivel mentünk, az sem volt túl jó állapotba. Száguldottunk kilencvennel az autóúton, és egyszercsak észrevettem, hogy a buszsofőr alatt levő, kívül lévő raktérajtó kinyílt. Szóltam, megállt, becsukta. Legközelebb, Gödöllő után az autópályán nyílt fel. Ott kellett megállni, és lecsukni. Végül, sikerült is beérnünk Pestre negyed egykor.

ZBR 2009.08.14. 10:37:45

Egy kis megértést kérnénk szépen!

A vonalat épp átépítik, olyan szépen széjjel van bombázva, hogy öröm nézni. Most ezek után a késésen nincs mit meglepődni. A füstölgő vonat tényleg nem szép dolog - de a személyzet tette a dolgát, a vonat is ment tovább.

Én Németországban +10 percet késtem (a 30-on felül) egy vonattal, mert nem záródott be az ajtó. De volt 30-45 perces késés más vonatnál is, pedig nem utaztam sokat....

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.08.14. 12:30:17

@scooby doo:

Jártam én busszal nagyon sokat, de az sem jobb. Reggel az Egér úton fél órát áll a dugóban, a buszvezető az indulási időre sokszor azt hiszi, hogy akkor kell kijönni a WC-ről, és elindulni a busz felé, a buszvezetők nagy része bunkó, a buszok koszosak, és sorolhatnám itt holnap délig...

Nyomkarima 2009.08.14. 13:17:46

Azért nem kellene a buszvezetőket lemocskolni. Fogalmazzunk úgy: kis része bunkó, nem nagy része.
"Kis pénz kis foci".Szarért-hugyért dolgoznak, mint ahogy többségünk.
Többsége vér profi, csak szarból nem lehet várat építeni.
Nem vagyok buszsofőr, pontosabban nem buszsofőr vagyok.

Tomi324 2009.08.14. 18:32:07

@Adani: Azt a filmet én is láttam, szerintem jópofa :)

Én egyébként a vonat mellett voksolok, kényelmesebb, biztonságosabb, és nem mint hering a konzervesdobozba lehet utazni rajta...

@Nyomkarima: "Többsége vér profi" tapasztaltam amikor egyszer Eger környékén utaztam egy Volános 260-assal. Úgy ment, hogy azt hittem F1-en vagyok. Már mindenki keze el volt zsibbadva, olyan erősen kapaszkodtunk :))))) /hozzátenném, ez az eset egy különbusz volt, mi késésbe voltunk, mert a vasútra kellett volna időben átszállnunk, de későn indultunk....az a vége, hogy a sofőr behozta a lemaradást :)

Tomi324 2009.08.14. 18:35:15

@Ákibard!: "Kell hagyni hűlni majd vizsgálat ..." és tehervonatoknál is ez a szabály, vagy ott javítás után mehet tovább, megrakodva? (ez mellesleg nem tartozik ide csak kiváncsi vok. :)

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.08.14. 20:16:51

Igen, minden jel szerint ugyanezt fogtam ki én is tegnap.

Jegkoko 2009.08.14. 20:28:37

@BKV figyelő: Pedig jó a marhaszállító is, főleg érd alsón , amikor a kaller jön és el lehet menni a vonat túlsó végébe és akkor már érvényes a bksz bérlet, legalábbis ha érd liget után ér oda

scooby doo 2009.08.15. 22:37:28

@Ákibard!: Elhiszem, hosszabb távon nem olyan fasza a Volán, de olyan távon, mint az övé, jobb a busz. Ez hol előbb elmegy (Lőcsei), inkább késik, de jön.
Az meg vagy jön, vagy nem. Hol késik, hol előbb elmegy. Az ő távján sokkal több a busz, nem feltétlenül éri meg a vonat.

scooby doo 2009.08.15. 22:46:17

@BKV figyelő: Az tény, hogy a dugó itt közrejátszhat, így előbb kell elindulni.
A buszosok tényleg sokszor a WC-ben ülnek még induláskor, hol meg 5 perccel előtte elmennek (főként Lőcsei). De sokszor csak a buzi elsőajtózás miatt.
Buszosok annyira nem bunkók, én egy év vonatozás alatt több bunkó kallerrel találkoztam, mint 5-6 év alatt bunkó sofőrrel.
A buszok a vonathoz és a BKV-hoz képest többnyire tiszták, mondjuk alapos külső-belső takarítás olyan gyakori, mint a BKV-nál, de legalább nincs tele szeméttel, meg nincs hetekig ugyanaz az adag szar a padlón.
@Jegkoko: Ezt a trükköt gyakran alkalmaztam, ha otthon maradt a bérlet. Az is jó, hogy nem szólnak, ha Érd alsós bérlettel Érd felsős vonaton utazom.

Alkotás mánia 2009.08.16. 15:09:42

@Ákibard!: Ha gyorsan elhárították a hibát és a kocsi tovább közlekedett akkor kizárhatjuk a hőnfutást.Ha már fék miatt füstöl akkor ki kell sorozni.Nem tudom mi lehetett a baj,de szerintem nem a fék.

Alkotás mánia 2009.08.16. 15:31:23

@Tomi324: A hőnfutott kocsi akár meddig hűl nem mehet tovább.Ki kell sorozni és javításba utalni.Személyszállításra alkalmatlan és veszélyes.

Slam 2009.08.16. 17:14:11

@Ákibard!: sztem a kalauzok is azt mondták, hogy a kézifék volt. de az mi is pontosan a vonatokon? azt ki tudja behúzni? a mozdonyvezető? a vagonokban vészfék van, vagy az ua? én is azon utaztam, érd-felsőn kiálltam az ajtóba, mert az a füst / szag ami a vagonokban volt, nem lehetett túl egészséges. meg gondoltam ha ugrani kell az égő kocsiból, onnan könnyebb, mint a kis ablakokon. :) mondták, hogy sok idő lesz, mire kiszellőzik. de utána mentünk tovább, és meg tudott állni a köv. megállókban. :)

lurkó 2009.08.16. 18:13:10

@Slam: Minden kocsiban külön külön van kézifék általában piros szinű kerék Halbi kocsikon egy ajtó mögött a peronon. Sajnos bárki könyen hozzáférhet. A szerelvény súlya és a pálya adottságai határozzák meg hogy hány kocsiban kell betekerni hogy a szerelvény ne guruljon el(megfutamodás). A kézifék telljesen más mint a vészfék ugyanis nem a levegő rendszer utján hanem mehanikusan müködteti a féket és általában csak egy forgóváz vagy tengely fékjeit müködteti. Aa vészfék az egész szerelvényt fékezi mert a levegőrendszerbe avatkozik.

Ákibard! 2009.08.16. 20:33:55

@Slam:
". de az mi is pontosan a vonatokon? "

Lurkót még annyival kiegészíteném, hogy a kézifék ugyanúgy mint az autókon annak megakadályozására szolgál, hogy a kocsi magától a pálya lejtviszonyai miatt elguruljon, megfutamodjon.
A légfékes kocsikon is ha megszűnteted a levegőellátáat (lekapcsolod a mozdonyt a kocsikról) egy idő után elszökik a levegő a rendszerből, feloldanak a fékek. Tehát lényegében a levegő helyett fékezed be a kocsit amíg ismét nem kerül rá levegőellátás.
Nem üzemi fék, menet közben nem szabad behúzni. (ÉS a modernebb kocsikon nem is lehet, mechanikusan blokkolja a féket behúzó kereket, ha a kocsi mozgásban van)

Alkotás mánia 2009.08.17. 16:05:05

Ha tényleg a fék füstölt mert a kéziféket behúzták akkor az sérülést okozott a keréken vagy a féktuskón.Ha eléggé felizzik a tuskó rá is olvadhat a kerékre.A kerék is meglaposodik és nagyot koppan menet közben.Nagyobb sebességnél el is törheti a lapos kerék a sínt.Esetleg a váltón vagy a kanyarokban le is eshet a sínről.Ilyen sérült kocsit személyszállító vonatba közlekedtetni vonatveszélyeztetésnek számít.Börtön jár érte.Inkább Induljon a vonat 30 perc késéssel mint,hogy baleset legyen belőle.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.08.17. 22:40:58

Na, sikerült ma este is 20-30 perces késéssel indítnai a voantokat a Déliből...

Alkotás mánia 2009.08.18. 12:42:19

@Fricy: Én azon csodálkozom ha nem késik naponta legalább 2 vonat.
süti beállítások módosítása