Az internetes jegyvásárlás nálunk még gyerekcipőben jár. A rendszer igen instabil. Elég egy hülye utas, aki levizeli az automata kijelzőjét, és magyarázkodhatunk hónapokig a MÁV-nak, miért utaztunk jegy nélkül a vonaton. Olvasónk is így járt. Megkereste a MÁV-ot, aki mindent tagadott, majd megfenyegette őket:
Üdv!
Na nem hittem volna, hogy egyszer nekem is ide kell írnom. Leírom esetem az internetes jegyvásárlással kapcsolatban és tanácsotokat is kérem! Levelem hosszú lesz, de kérlek, olvassátok végig!
Úgy tűnt, végre fejlődik a MÁV, a neten vásárolható jegy nekem áldás volt. Otthon megvettem, bankkártyával kifizettem, aztán vonatindulás előtt egy 10 jegyű kóddal egyszerűen felvettem. Sokáig ment is minden flottul, mígnem 2008.10.17-én kellemetlen meglepetés ért. A Bp.-Zugló - Debrecen útvonalon utazom rendszeresen, így ekkor épp Zuglóban szálltam volna fel a 624-es számú IC-re. Az automata kijelzőjén valami különös, beazonosíthatatlan, rászáradt trutyi ékeskedett, amit nem is akarok elképzelni, mi lehetett.
Valójában nem is érdekelt volna, ha ez nem tette volna lehetetlenné jegyem felvételét. Ugyanis az érintőképernyő a trutyit sikeresen érzékelte érintésnek, így én más pontokon hiába taperoltam, az egér odakúszott, de kattintani nem lehetett. A pénztárban kérdésemre felvilágosítást adtak: szálljak fel a vonatra, a kalauz majd jegyzőkönyvet vesz fel, majd utólag ez rendezhető. Más választásom nem is lett volna. A kalauz kiállított egy un. utasleadási lapot a büntetésről és megjegyzésként odaírta, hogy mi történt és jelezte rajta, hogy e-ticket probléma. Debrecenben az információnál közölték, hogy sajnos ezt csak a Bp-i központban tudják elintézni és sajnálatukat fejezték ki. Felhívtam a MÁV-Direct ügyfélszolgálatot, ahol külön menüpont van az ilyen problémáknak. Az ügyintéző készségesen felvett minden szükséges adatot (mikor utaztam, mikor vettem a jegyet, mi a belépési azonosítóm a rendszerben, mi az iktatási száma az utasleadási lapnak...). Öt nap után, ma a következő e-mailt kaptam:Tisztelt Érdeklődő!
Köszönjük megkeresését! A MÁVDIREKT-hez érkezett bejelentését illetékes kollégáink megvizsgálták. Ezzel kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatjuk:
Az Ön által jelzett időpontban a zuglói állomáson lévő kioszknál semmilyen elérési (rendszer) hibát nem találtak! A helyszíni vizsgálat során fizikai behatásra utaló nyomokat, amik a kioszk esetleges hibás működését eredményezték volna, nem találtak! Az Ön által foglalt menet-, illetve helyjegyeket bármely kioszkból átveheti.
Üdvözlettel: XY
A következőt válaszoltam:Tisztelt Máv-Start Zrt!
Önöket azért kerestem meg, mert jegyemet önhibámon kívül nem tudtam az automatából felvenni. Az automata képernyője valamilyen ismeretlen eredetű anyaggal volt borítva ezért az érintésre nem megfelelően regált.
Természetesen ezt a hibát egy sima takarítással megoldhatták, ami meg is történt, hiszen két napon belül megtörtént. Ennek ellenére én akkor nem jutottam a jegyemhez, minek következtében a kalauz megbüntetett. Az állomáson, a vonaton majd az ügyfélszolgálaton telefonon is biztosítottak az ügyem elrendezéséről és hogy ebben az esetben az ügyfélleadási lapot stornózzák. Az automata hibáját az állomáson jeleztem, ennek ellenére semmilyen igazolást nem kaptam róla. Ezek után azt gondolom, nem az én feladatom bizonyítani, hogy az automata nem működött.
A jegyemet már a célbaérkezésemkor felvehettem volna, ellenben ezt nem tettem meg és nem is szándékozom megtenni, hiszen utólagos bemutatáskor is kell kezelési költséget fizetni. Kérem tehát az utasleadási lapomat és büntetésemet törölni az alapján, hogy önök is láthatják a rendszerben, hogy jegyemet megvettem (mint sok más alkalommal is).
Az utasleadási lap iktatási száma: xxxxxx Az online jegyvásárlási rendszerben az azonosítóm: xxxx
Amennyiben az ígérteknek (a telefonbeszélgetést önök rögzítették) megfelelően ez nem történik meg és a büntetésről leveleket fogok kapni, abban az esetben a Fogyasztóvédelmi Felügyelőséghez és a MÁV vezetéséhez fogok közvetlenül fordulni!
Tisztelettel: XY
Majd rögtön fel is hívtam őket, ahol érdekes módon kapásból képben voltak, kapcsoltak vezetőt, aki szintén képben volt, olvasta a levelezésemet. Mint kiderült a Máv-Informatika foglalkozott a technikai oldallal, ők végezték az ellenőrzést. Sajnos többet nem tehetnek az ügyben sem az üfsz., sem a mávinformatika. Továbbítják a levelem az észrevételekhez, ahol újabb ellenőrzést indítanak és annak az eredményéről már hivatalos levelet kapok 15 napon belül. Tanácsukat is kértem , hogy milyen lehetőségek vannak: 1. Sikerül valamelyik zuglói alkalmazottnak igazolni, hogy a kijelző akkor le volt gányolva és rendeződik az ügyem (Ennek mennyi az esélye?) 2. Nem sikerül ezen az úton elintézni. Ekkor Vagy folytatom a harcot valamilyen módon, ami akár elmehet a bírság be nem fizetése miatt bíróságig is. Vagy a büntetés kiállításától fogva 15 napon belül felveszem a jegyem és bemutatom, ami kezelési költséget von maga után.
Ez utóbbit sem tartom jogosnak! Ráadásul a következő hivatalos levélig valószínűleg kifutok ebből a 15 napból. Habár megnyugtattak, hogy mivel hivatalosan ügyintézés folyik, ez a határidő kitolódik, kérdésemre nem tudták megmondani, hogy az adott pénztáros ezt pl. honnan fogja tudni (mármint, hogy ügyintézés miatt a 15 nem is 15 nap...).
Ott hibázhattam, hogy nem fényképeztem le a nem működő automatát. Bár nem is tudom, miért lennék erre köteles. :( A rendszerükben benne van, hogy megvettem, kifizettem a jegyet. És az is, hogy ÉN vagyok a jegy vásárlója. Tehát nem egyenértékű azzal az eset, mintha otthon hagytam volna. Nem értem utólag miért nem lehet a pénztárban leadni a jegyet és 0 Ft-al sztornózni a büntetést, mikor a jegyen az is rajta lenne, hogy interneten volt vásárolva a jegy. A legmeglepőbb az volt, hogy mindenhol segítőkészek, rendesek voltak. Nem a szuverén emberek miatt vagyok bajban, hanem a rendszer rosszul megtervezett működése miatt... :(
Egy jótanács az e-ticket használóinak: ilyen esetben fotózzanak és a kinyomtatott lapot vigyék magukkál, hátha a kalauz elfogadja. Várom a tanácsokat, véleményeket!
Üdv, Zsolt