A blogon már számos érv megjelent a nyugdíjasok ingyenes utazása mellett és ellen. Szerintem a legjobb megoldás az lenne, ha mindenki (vasutas, nyugdíjas, mindenki aki ingyen utazik) jegyet váltani. Az ingyenesen utazók egy 0 vagy 10 forintos jegyet. Erre azért lenne szükség, hogy a tömegközlekedési cégek (így a MÁV-is) az ingyenesen utazók után megkapják azt a pénzt, ami jár. Jelenleg nincs ilyen elszámolás, csak becslések vannak, ezért a cégek nem kapják meg azt a támogatást, ami nekik járna. Olvasónk most arról ír, hogy ezt a kedvezményt miért kellene megtartani.
Tisztelt MÁV-figyelő!
A nyugdíjasok ingyenes utazása ellen számos érv megjelent, én úgy gondolom, úgy volna helyénvaló, ha az ingyenes utazás valamilyen formában való megtartása mellett szóló érvek is megjelennek. Sajnálatos tény, hogy jelenleg az ingyenes utazás sok esetben konfliktushoz vezet, részben a nem megfelelő feltételrendszer, és a nem megfelelő kapcsolódó magyarázat okán. A probléma általános, egyaránt jelentkezik a MÁV-nál, a BKV-nál, a különböző Volán cégeknél, így válaszom sem csak a MÁV helyzetét vizsgálja.
Miért utazik ingyen a nyugdíjas? Mert a nyugdíjasok jelentős részének megélhetését az állam biztosítja, és olcsóbb az ingyen utazásért fizetni, mint annyi nyugdíjat adni amiből telik bérletre, és az emiatt egyre több kihasználatlan kapacitást finanszírozni a MÁV-nál, BKV-nál. Főleg akkor, ha az érdekelt nyugdíjasok egy része mondjuk a megnövekedett nyugdíjat nem itthon költené el, csekély lenne az árkülönbség számára az itthoni és külföldi pihenés között, stb.
Tehát az ingyen utazás könnyen lehet, hogy cseppet sem pazarló megoldás, sőt az ország számára nyereséges is lehet. Csakhogy a vesztesség sem attól függ mennyiért venne jegyet az illető utas. Mennyit nyernénk azon, hogyha csúcsidőben a helyek 30%át nem foglalnák el nyugdíjasok egy tömött buszon, villamoson, vonaton egy részük helyére viszont olyan ember ülne, aki eddig autóban ült, de a kulturáltabb lehetőség már meggyőzte? Mennyit nyernénk azon, ha kisebb lenne a zsúfoltság az utakon, hiszen ez a pár autó is számít, a kisebb zsúfoltság, kevesebb dugó pedig kevesebb üzemanyag felhasználáshoz, gyorsabb, hatékonyabb közösségi közlekedéshez vezethet?
Mi lehet a cél? Elsősorban az, hogy a kedvezmények arra ösztönözzék a nyugdíjasokat, stb. hogy csúcsidőn kívül utazzanak. Sőt: Lehetőség szerint máskor utazzanak az emberek munkába, máskor utazzanak a diákok és megint máskor utazzanak a nyugdíjasok, lehetőség szerint ne legyen lényeges különbség a csúcsidő és a csúcsidőn kívüli időszak között, működjön együtt az ütemes menetrend és az elfogadható járatkihasználtság.
Igen: A tanítási idő kezdetével is lehet játszani mondjuk a középiskoláknál. Lehet korlátozni mikor, milyen járatra érvényes a nyugdíjas bérlet, az ingyen utazás. Lehet játszani a közszférában a munkaidővel, lehetőleg úgy, hogy ne mindenki egyszerre menjen munkába: Ne mindenki egyszerre legyen az utakon. Az ingyenes utazás, megfelelő módon korlátozva, sok esetben kedvezményes bérlet (szintén megfelelő módon korlátozva) segíthet ebben. És ezért lehet jó megoldás. Ezzel is élhetőbbé lehet tenni egy várost. Ha a többség kevesebbet szenved a dugóban, akkor lehet időt, üzemanyagot spórolni, kevesebb a szmog, jobb a helyzet. És ennek mérhető gazdasági haszna lehet.
- TheElf