Főoldal | 2.oldal | 3.oldal | 4.oldal | 5.oldal | Archívum | Blog-szabályzat
Vasúti szakmai topic | BKV-figyelő | Gál M.
 



Örülök, hogy a sok panasz mellett egyre több pozitív sztorit küldtök. Nem csak ide, a BKV-figyelőre is. Olvasónk 33 százalékos jegyet kért, helyette 50 százalékosat kapott, de nem volt mellé diákja. A kalauz szerencsére nem büntette meg, tanácsot adott neki, hogyan úszhatja meg a következő vonaton a büntetést.

Hello MÁV-figyelő!

Nemrég esett meg velem ez a történet, gondoltam leírom, hogy vannak még rendes kalauzok is. Időpontot és dátumot nem írok, nehogy baja legyen belőle a kalauznak.

Egyszer úgy esett ,hogy  szerettem volna Gödöllőre utazni ki is néztem egy vonatot, ami egy nemzetközi gyorsvonat és Krakkóba megy, ezzel el tudok jutni Hatvanig ott pedig átszállhatok egy személyre, amivel eljuthatok Gödöllőre. Hétvége volt így egy 33%-os jegyet kértem a pénztárnál, mivel 26 év alatti fiatal vagyok, ezért hétvégén jár ez a kedvezmény nekem. A pénztárnál meg is vettem a jegyet, viszont elkövettem egy hibát, nem néztem meg mit is kaptam, csak azt láttam, hogy kéregjegy.

Jó szokás szerint a Krakkó ismét késett, de végül fél óra késéssel begurult az állomásra fel is szálltam rá. Jött a kalauz kérte a jegyet, majd közölte, hogy mutassam meg a kedvezményre jogosító iratot így adtam egy személyit, mire közölte, hogy diákigazolványt is kérne. Ezen meglepődtem és kérdeztem, hogy miért, mondta, hogy hát 50%-os jegyhez az is kéne. Az viszont nem volt, megnéztem a jegyet és valóban 50%-os volt, persze azonnal szóltam ,hogy én 33%-os jegyet kértem, mit tegyünk most. Abban maradtunk, hogy majd Hatvanban vegyek egy másik 33%-os jegyet Gödöllőre, mert Hatvanig ő viszi a vonatot addig ne lesz gond, de a másik vonaton lehet, hogy meg fognak büntetni, és legközelebb mindig nézzem meg mit kapok, mert az utas felelőssége és ha ő most belenyúl a jegybe akkor 500 ft a pótdíj. A lehető legjobb megoldással sikerült az ügyet rendezni, a pénztáros figyelmetlen volt és rossz jegyet adott, ami nekem akkor nem tűnt fel, mert nem járok gyakran erre, nem tudtam mennyi a tarifa és mennyit kéne fizetnem, utólag megnézve rájöttem, hogy valóban 50%-os áron vettem a jegyet. És igen én is hibás vagyok, mert valóban meg kellett volna néznem, hogy mit is kaptam, hiszen máskor is megtörtént már, hogy nem jó jegyet kaptam, de ha észrevettem mindig gond nélkül és azonnal cserélték sosem volt ebből probléma, de most valamiért elfelejtettem ezt.

Ezúton is szeretném megköszönni  a kalauznak a segítségét, hiszen meg is büntethetett volna, elvégre nem volt neki kötelező elhinnie, hogy nem szándékosan utaztam rossz jeggyel, és hogy az én érdekeimet is nézve sikerült a legjobb megoldást megtalálni a problémára. Ha minden kalauz ilyen lenne szerintem sokkal jobb kép lenne az egész vasútról, én azt vallom, hogy ameddig nincs ok az ellenkezőjére jóhiszeműek kellene lenni és nem a szándékosságot feltételezni az utasról, ha már belőlük él a vasút. Megjegyzem ha büntetést kapok akkor sem lehetett volna egy szavam sem teljesen jogos lett volna, hiszen én is hibáztam, tényleg meg kell nézni mit kap az ember, nem feltételezek a pénztárosról sem szándékosságot valószínűleg mellényúlt vagy figyelmetlen volt, emberek vagyunk mindenki tévedhet.

Címkék: máv vonat kedvezmény vasút utas bérlet jegy kalauz pénztár észrevétel dicséret


A bejegyzés trackback címe:

https://mavfigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr541303907

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

banpepe 2009.08.12. 10:38:41

Rendes volt veled a kalauz. Csak én ezzel a 33%-os jeggyel azt nem értem, hogy mondjuk én szerda délbe miért nem vagyok 26 év alatti a máv szerint? Én is beleesek még ebbe a korba.

Adani 2009.08.12. 10:58:33

Péntek 10 órától asszem hétfő 10-ig tart vagy vasárnap éjfélig.

Ők tudják ,h miért csak akkor hiszen ez kötelező kedvezmény, hiszen buszokon ilyen nincs, ezt ők saját hatáskörben adják, és hát örüljünk ,h legalább ez van.

Gyorgy 2009.08.12. 11:16:54

@banpepe: a hetvegi idoszakban kisebb a vonatok kihasznaltsaga, ezert lehet kedvezmenyt adni belole.

Ákibard! 2009.08.12. 11:38:55

@banpepe:
Azért csak hétvégén adja, mert akkor frekventáltabban utaznak a fiatalok, buliba, buliból haza, meg egyéb utakra, és ez egy üzletpolitikai kedvezmény a volán "ellen". Náluk ilyen kedvezmény nincsen.

rickyramirez 2009.08.12. 12:43:26

@banpepe:
Akkor is ugyanannyi idős vagy, csak arról van szó, hogy amikor én 26 év alatti voltam, akkor még időbeli korlátozás nélkül volt ez a kedvezmény, mostanra meg szűkítették. Ezt el tudták venni, a 65 év felettiek ingyenes utazási jogát azt bezzeg nem!

rickyramirez 2009.08.12. 12:46:19

Szerintem akkor sem járt el helyesen a jegyvizsgáló, és sokszor leírták már, hogyha kap egy ellenőrzést, és így jár el, akkor az állásával játszik. Gondolta, itt ez a fiatalember, legyünk jó fejek, biztosan nem ellenőr (de sohasem tudhatja). Másrészt pedig ha kevesebbet fizetett, az azokkal az utasokkal szemben tisztességtelen, akik kifizették azt az árat, amit kell.

Adani 2009.08.12. 12:53:36

@rickyramirez:

Sztem meg mivel ez nem kötelező cska lehetőség örüljünk neki ,h van én is használom.

A 65 év felettiek ingyenes utazásának eltörlésével viszont egyetértek. 90%-os vagy 50%-os kedvezményt nekik, ha a diák ki tudja fizetni akkor neki se okozzon gondot.

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.08.12. 13:25:23

@Ákibard!:

Nem azért tart itt a vasút, mert annyiféle kedvezmény van? :)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.08.12. 13:47:28

@BKV figyelő:
:)
Nem neked írom le, csak idevág.

Az üzletpolitikai kedvezmény lényege pont az, hogy ha új utasokat tudnak szerezni vele, és olyankor adják, amikor nincsenek tele a vonatok, akkor nincs pluszkiadás, nettó nyereség van a dolgon. Ezért nem érvényes a 26 éven aluliak kedvezménye a munkábajárás időszakára, amikor amúgy is megtelnek a vonatok (legalábbis sok helyen), és a legtöbb utas kedvezmény nélkül is utazna.

Dominó 2009.08.12. 14:26:54

Én lehet, hogy ugyanezzel az ellenőrrel találtoztam anno. Szintén Gödöllőről utaztam hazafelé, amikor jött a kalauz. Nyújtom az 50%-os jegyet, ezúttal kérte a diákot, odaadom: lejárt. Kérdezem, azt hogyan? Kiderült, nem kaptam meg még év elején a matricát rá, így az ofőm hibájából az egész osztályom érvénytelen diákkal rohangált már fél éve. Csak ezért nem büntetett meg, de mondta, hogy sürgősen intézzem el, mert más ellenőrök megfognak ezzel. :\ Szóval hála az égnek, vannak még rendes ellenőrök. :)

!ndex 2009.08.12. 14:36:17

@rickyramirez:
Jaj Istenem már..az államtól megkapja a MÁV a különbözetet, és hidd el nekem az utasok 90% valamilyen kedvezménnyel utazik, a többi lúzer meg megérdemli ha kocsi helyett vonatozik.

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.08.12. 14:39:07

@Comandante en Jefe: @!ndex:

Csak az a baj, hogy nem minden eladott kedvezményes jegy után fizet az állam. Jóval több jegyet adnak el kedvezményesen, mint amennyi pénz ebből befolyik.

Adani 2009.08.12. 14:40:08

@!ndex:

Hát ja, nekem sajnos nincs kocsim ezért muszáj vonatozni. Néha sikerül Telekocsizni de eddig mindig csak ismerősökkel jött össze.

Bár modhatjuk azt is ,h akinek nincs kocsija lúzer, de 23 évesen sztem még bocsánatos bűn, azt a mondást meg én is ismerme ,h aki 30 felett még tömegközlekedéssel jár az nem túl sikeres az életben, de remélem 30 éves koromra már lesz autóm is.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.08.12. 15:13:40

@BKV figyelő:
Az üzletpolitikai kedvezménynek semmi köze az államhoz, azt a Start adja abban a reményben, hogy megtérül. Vagy úgy, hogy effektíve több folyik be az új utasokból, mint amennyi bevételkiesés a mindenképp utazókon van, vagy pedig úgy, hogy a csúcsidőn kívül adott kedvezmény segít a csúcsot "simítani", ezáltal költségoldalon lehet megtakarítani, mert pl. kevesebb jármű kell. Vagy a kettő kombinációja.

A Start kedvezményei nem is olyan nagyok ahhoz képest, ami pl. a DB-nél van: A Schönes Wochenende jeggyel csak hétvégi napokon 1-5 fő utazhat regionális vonatokon összesen 37 euróért amennyit akar...

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.08.12. 15:16:33

@Adani:
"aki 30 felett még tömegközlekedéssel jár az nem túl sikeres az életben"
Én meg remélem, hogy egyre kevesebb szerencsétlen sznoboskodó balek fogja így gondolni a minimálbérből száz éves hitelre vett szuzukijával...

Adani 2009.08.12. 15:34:01

@Comandante en Jefe:

Na látod nekem pont ezért nincs még, kereső ember vagyok vehetnék hitelre, de úgy vagyok vele, h minek még, hiszen nincs rá szükségem elvagyok nélküle. Munkához nem kell munkába járáshoz sem, ha otthon vagyok ott a családi autó, azt használom, amúgy meg vonattal és busszal ha nagyon muszáj el tudok jutni bárhová, ha pedig nagyon muszáj otthonról el tudom kérni az autót. Egyenlőre nem is tervezem ,h saját autóm legyne ráér az még később.

vanek ur 2009.08.12. 17:14:54

@!ndex: Ez így ebben a formában...
Az üzletpolitikai kedvezményt előttem már leírta Commandante, az pont úgy van.
A szociálpolitikai kedvezmény (diák, nyugdíjas, 65 év feletti, rokkant, vak, stb.) az, ahol az állam kiegészíti a jegy árát a teljes árúra. Elvileg. A gyakorlatról olvasd el a törvényt (2003. évi LXXXVII. törvény a fogyasztói árkiegészítésről) és csodákat látsz. Eleve nem fizeti ki az állam a teljes különbözetet (tehát egy 50%-os jegynél nem fizet be minden eladott jegy után ugyanannyit), ráadásul az egész kassza felülről korlátos. Ha hiszed, ha nem, úgy október tájékára kiürül, vagyis október-december között az állam egyáltalán nem fizeti ki a rá eső részt.

ZBR 2009.08.12. 18:48:49

@Adani:
Jogosítványod már van???
Az is épp elég baj :(

Adani 2009.08.12. 19:08:19

@ZBR:

Van, de miért baj az. 5 éve van már jogsim és balesetmentesen levezettem már több 1000 km-t.

gcsabi 2009.08.12. 19:12:08

@vanek ur:
Így igaz, sőt...
Eleve kimutathatatlan a 65-év felettiek ingyenes utazása a menetjegy hiányában.
Az állam soha sem térítette meg a bekerülésiköltség /ami nem =a teljes jegyárral/és a jegybevétel közti különbözetet, mint az nyugateurópában teszik. Ahol a pálya építés és karbantartás is állami feladat, mint ahogy a közútnál. Nem a vasútvállalatok , hanem az állam a finanszírozó!
Leginkább ezekre vezethető vissza a vasút itthoni leépülése.

vanek ur 2009.08.12. 22:58:44

@gcsabi: Ja, asszem tavaly mutatta ki a Számvevőszék, hogy az állam 1990 óta több, mint 2000 milliárd forinttal "adósa" a vasútnak, ennyivel finanszírozta alul. Ez mind elmaradt fejlesztés, amiknek következtében ma jobb (és hatékonyabb, sőt: olcsóbb) lenne a magyar vasút.

Ákibard! 2009.08.12. 23:08:03

@Adani:
Pont 1000-rel több mint keleltt volna... Gondolom erre célzott.

rickyramirez 2009.08.12. 23:42:23

@!ndex:
@Adani:
Nem értem, hogy miért nem lehet elképzelni, hogy valaki utálja az autókat és a motorkerékpárokat, mert környezetszennyezőek, veszélyesek, drága a fenntartásuk. Ezzel szemben vonatozni imádok, és nem azért, mert vasutas lennék (nem vagyok), és nem is volt senki a rokonaim közül az.
Nincs vezetői engedélyem, nem is volt (lehetne, de nem akarom), nincs autóm, nem is volt (lehetne, de nem akarom). Ja, és nem vagyok 30 alatti, de azért, mert nem "otóval" járok, nem sikertelennek, hanem környezettudatos embernek tartom magam. És az sem az én hibám, hogy az átlagfizetésekhez képest a csillagos magasságokba emelik a teljesárú jegy árát (amit én "lúzer" kénytelen vagyok megvenni), ezzel szemben egy csomóan utaznak ilyen-olyan kedvezménnyel vagy ingyen, ezek körét pedig nem szűkítik, ami lehetőséget adnak a teljesárú jegyek árának megtartására vagy akár mérséklésére!

rickyramirez 2009.08.12. 23:50:42

@Comandante en Jefe:
"...Ezért nem érvényes a 26 éven aluliak kedvezménye a munkábajárás időszakára"
Ez tényleg lehetséges magyarázat, csak akkor miért van az, hogy amikor én 26 alatti voltam, még időbeli korlátozás nélkül volt igénybe vehető ez a kedvezmény (így volt!)? Akkor nem volt munkába járási csúcsidőszak? Annyira nagyot változott azóta a magyarországi helyzet e téren, hogy akkor nem volt indokolt a szűkítése (időbeli korlátozása) e kedvezménynek, most pedig már igen? Nem hiszem... Egyszerűen megvágtak egy kedvezményt, ami engem nem érint ugyan, csak nem értem a tizenegynéhány évvel ezelőtti és a mostani helyzet közötti különbség okát.

scooby doo 2009.08.13. 00:35:47

@Dominó: Mi sem kaptunk az új diákra, senkién sincs matrica, pedig egy éve megvan. Mondjuk nem tudom, h új rendszer van-e, de eddig sose szóltak érte.

scooby doo 2009.08.13. 00:39:11

@Adani: Igen, ezek miatt van a sok dugó, mert még a Belvárosban sem képesek kiszállni abból a rohadt kocsiból, ahol pedig célszerű (pl. apám). Szenved a parkolással, egy órát dugózik, de ha ez kell neki... Még a WC-re is kocsival menne, ha lehetne.
Mindegy, én a Budaörs - Zugló távot 45 perc alatt teszem meg, ő 90 alatt.

Ákibard! 2009.08.13. 04:18:54

@scooby doo:
A törvény szerint addig az év október 31.-éig nem kell diákérvényesítő, amelyik évben betöltöd a tankötelesség felső határát.
Nem tudom mennyire vagytok fiatalok, de a '90 után születettek 18 éves kor betöltéig tankötelesek, így abban az év október 31-ig még érvényes a törvény szerint matrica nélkül.

Ákibard! 2009.08.13. 04:22:25

@scooby doo:
"Mindegy, én a Budaörs - Zugló távot 45 perc alatt teszem meg, ő 90 alatt. "

Anyu is kiröhögött, amikor Kőbánya-Kispesten mondtam, hogy szálljunk vonatra, és menjünk azzal Zuglóba (Pontosan a Stadira) . Ő mndta, hogy jóvan, menjek azzal ő megy a "jól megszokott úton".
20 perc múlva már a Stadionok metrónál voltam ő még akkor metrózott a Deák felé a 3-as vonalon... :))))
Jó, mondjuk szinte pont jött a vonat, de még ha várni is kelett volna rá akkor is gyorsabb lett volna mint körbemetrózni a fél várost...

Adani 2009.08.13. 07:22:06

@scooby doo:

Ez ismerős én nem ilyen vagyok, de ismerem éni s olyat, aki 300m-re is képes kocsival menni mikor gyalog 2 perc. Több időbe telik ameddig kiáll a garázsból, kinyitja és becsukja a kaput, leparkol vele. Ha megnézzük erre mennyi időt fordított annyi idő alatt már rég odaért volna gyalog. Viszont 100-200 km-re ha lehetséges inkább megyek autóval, gyorsabb.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.08.13. 15:59:43

@rickyramirez:
Igen, megvágták a kedvezményt. A régi verzió egész biztosan veszteséges volt, az új nemtudom. De tudod, ez olyan dolog, hogy a teszkóban se mindig akciós a csilei cseresznye, csak amikor a teszkó akarja. Az üp. kedvezményt NEM az állam adja.

Alkotás mánia 2009.08.17. 15:48:32

Pár éve még én is kocsival mentem volna még a wc-re is.Ezért megtudom érteni azt aki így van vele.Mióta nincs kocsim vonattal és busszal.Így is eljutok mindenhová de azért össze sem lehet hasonlítani a kettőt.
Az állam már évek óta nem téríti a kedvezmények ráeső részét.Véleményem szerint nem is kellene adnia egy forintot sem.Úgyis csak a vezetőség zsebéig jut.Inkább a fejlesztéseket és a karbantartásokat kellene finanszíroznia.Külföldön jól bevált ez a módszer.Lásd Románia.
A 26 éven aluliak kedvezményét a vasút adja nem az állam.Mindenkinek azt javaslom,hogy a neki járó kedvezményt addig használja ki amíg lehet,mert ha az állam tényleg elvonja azt a néhány 10 milliárdot akkor az üzletpolitikai kedvezmények nagy része megszűnik.Ami marad azt is jelentősen lekorlátozzák.Kevesebb vonat fog járni.Megemelik a jegyárakat és bezárnak minden mellék vonalat amit csak tudnak.

zoomy86 2009.08.17. 20:32:15

Csak egy rövid sztorit tennék hozzá: tegnap jöttem haza a balcsiról. Szabadisóstótól bebuszoztam Siófokra, mivel elég messze van tőlünk a vasútállomás. Elfelejtettem km kiegészítőt venni a Siófok-Szabadisóstó szakaszra, de az ellenőr nem büntetett meg. Rendes volt, és kösz érte.

V43 1346 2009.08.24. 15:54:16

Szerencséd volt a jegyvizsgálóval, tapasztalatom szerint a pozitív közeledés felé és a normális hangnem (nem hőzöngés és asztalcsapkodás) mindig célravezető.

Adani 2009.08.24. 17:17:15

@V43 1346:

Egyetértek.

A sztorihoz annyit, h tegnap egy meg nem nevezett állomáson a pénztáros rossz jegyet adott ki pedig csak 2x mondtam el, h 33%-os jegyet kérek. Kiadott egy diákot, de ott helyben észrevettem ,h ez nem jó és kértem, h inkább egy 33-ast adjon, mert azt kértem, elnézést kért és kiadta a 33-ast.

Arról is lehetne postot írni, hogy a Krakkó nemzetközi gyors mindig késik, tegnap csak 40 percet késett, de Hatvanig összeszedett még 10-et. A pénztáros elmondása szerint mióta itt dolgozik és ő van szolgálatban egyszer(!!!!) jött pontosan ez a vonat. Már majdnem 3 hónapja használom ezt a vonatot utazásra, és eddig még mindig késett, eddig a legjobb ideje +20 perc volt. A legrosszabb a mostani +50 Hatvannál. De mivel Hatvanban úgyis 1 órás csatlakozásom lenne nekem annyira nem gáz ha késik.
süti beállítások módosítása